تگ هدینگ چیست؟

تگ هدینگ چیست؟

تگ هدینگ چیست؟

تگ های هدینگ در واقع همان تگ های HTML هستند که برای تفکیک سرفصل ها و زیرعنوان های فرعی استفاده می شوند. در یک صفحه وب می توان بر اساس اهمیت هر بخش از محتوا، تگ های H1 تا H6 را به کار برد.

در فهرست تگ های هدینگ، H1 اغلب برای عنوان اصلی و موضوع محتوا به کار می رود، H2 نماینده یک عنوان فرعی و پشتیبان است و سایر تگ ها به ترتیب زیرمجموعه هدینگ های بالاتر از خود قرار می گیرند.

البته خوب است بدانید که تگ H1 و تگ عنوان از دیدگاه موتور جستجو عناصر یکسانی نیستند؛ تگ های هدینگ مطالبی که در صفحه وجود دارند را توصیف می کنند اما تگ عنوان مربوط به موضوع صفحه شماست که در نتایج جستجوی گوگل نشان داده می شود.

در بحث سئو و بهینه سازی محتوا اهمیت دارد که نسبت تگ های هدینگ با درجه اهمیت موضوع را به درستی رعایت کنید. پس از نوشتن H1 بلافاصله هدینگ های H2 را قرار دهید و هرگز مطالب مهم را تحت عنوان H3 درج نکنید.

با افزایش شماره هدینگ موضوع به مطالب جزئی تر تقسیم می شود؛ بنابراین باید آن ها را ذیل مفهوم عام تری که با آن مرتبط است، قرار دهید.

به عنوان مثال اگر می خواهید راجع به "جاذبه های گردشگری شهر بابلسر" صحبت کنید، می توانید آن را به عنوان یک H3 زیرمجموعه "جاذبه های گردشگری استان مازندران" قرار دهید. در اینجا عنوان "جاذبه های گردشگری استان مازندران" که مفهومی عامه تر است، باید با تگ H2 مشخص شود.

چرا تگ های هدینگ اینقدر مهم هستند؟

بسیاری از افرادی که در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنند، می دانند که تگ هدینگ چیست اما با اهمیت و ضرورت آن برای سئو آشنا نیستند؛ درحالی که یکی از مهم ترین مطالبی که آموزش سئو آن را در بر می گیرد، اهمیت و نحوه استفاده از تگ های هدینگ است.

استفاده از هدینگ باعث می شود محتوای شما نظم خاصی پیدا کند و یافتن مطلب موردنظر برای خواننده آسان تر شود. به این ترتیب زمانی که کاربر وارد صفحه شما می شود با یک نگاه کلی به تگ های هدینگ می تواند موضوعی که می خواهد را بیابد. از طرف دیگر یکی از علل اهمیت هدینگ ها در سئو این است که به موتور جستجو و هوش مصنوعی کمک می کند تا به درک بهتری از محتوای سایت شما برسد و بر اساس آن صفحه مرتبط با جستجوی کاربران را در لیست نتایج نشان دهد؛ بنابراین نقش سربرگ ها و تگ H را در تولید یک محتوای ساختاریافته و قوی، دست کم نگیرید.

مهم ترین نکات در استفاده از تگ های هدینگ

پس از اینکه به خوبی متوجه شدید تگ هدینگ چیست و ضرورت استفاده از تگ H را در سئو درک کردید، باید با نکات عملی برای پیاده سازی این استراتژی آشنا شوید. پیش از هر چیز باید به این مسئله توجه داشته باشید که موتورهای جستجو تگ های H را با سایر بخش های محتوا مطابقت می دهند و سربرگ های مرتبط با موضوع متن را شناسایی می کنند. علاوه بر این نوشتن هدینگ های مناسب و واضح به کاربران کمک می کند که راحت تر محتوای صفحه شما را مرور کنند و به مطلب موردنیاز خود دسترسی داشته باشند.

بر این اساس می توان گفت هدینگ ها با ایجاد تغییراتی در فونت و سایز سرفصل ها، جذابیت و نظم سایت را افزایش داده و باعث بهبود تجربه کاربری می شوند. با این تفاسیر روشن است که استفاده از هدینگ ها در سئو آثار مفیدی را در پی خواهد داشت. در ادامه برخی از مهم نکات استفاده از تگ های هدینگ لیست شده اند:

1- از به کار بردن بیش از حد کلمات کلیدی در تگ های هدینگ بپرهیزید

اگر یک بازاریاب دیجیتال یا کارشناس فعال در حوزه سئو هستید، احتمالا با اهمیت کلمات کلیدی در سئو آشنایی دارید و همواره سعی می کنید با استفاده از این روش محتوای خود را بهینه سازی کنید. در خصوص هدینگ ها باید گفت این موضوع کمی متفاوت است.

به کار بردن کلمات کلیدی در سربرگ ها تا چند وقت پیش جزو فاکتورهای مهم در رتبه بندی سایت بود اما اخیرا الگوریتم های گوگل در این باره دچار تغییر و تحولاتی شده است. در الگوریتم هوشمند گوگل امروزه به کار بردن کلمات کلیدی در هدینگ ها تاثیر چندانی ندارد بلکه تمرکز بیشتر روی ارتباط متن و تگ H قرار دارد.

با این حال هنوز هم می توانید از کلمات کلیدی در سربرگ ها استفاده کنید اما باید مراقب باشید تا مقدار آن ها بیش از حد نشود؛ همچنین تلاش کنید تا مرتبط ترین تگ های هدینگ را برای هر بخش از محتوا انتخاب کرده و توضیحات واضح و برجسته ای راجع به آن ارائه دهید. با این کار مخاطب دقیقا همان چیزی را که لازم دارد از متن دریافت می کند و در نتیجه تجربه کاربری سایت شما ارتقا خواهد یافت.

2- از هدینگ های کوتاه و مختصر استفاده کنید

سربرگ های خود را گویا و کوتاه بنویسید و تا حد امکان از جملات طولانی استفاده نکنید. کوتاه بودن هدینگ ها موجب می شود اسکن کردن آن ها توسط مخاطب آسان تر شده و مطالب مهم تر به راحتی دیده شوند.

تفاوت سایز فونت هدینگ ها با محتواهای زیرمجموعه باعث نظم دهی به صفحه وب سایت شما می شود و کوتاهی هدینگ ها نیز می تواند به این طراحی مرتب کمک کند. در ضمن سربرگ های کوتاه تر باعث می شوند که موتور جستجوی گوگل با احتمال خطای کمتری آن ها را پردازش و درک کند و به عنوان یک نتیجه مرتبط با جستجوی کاربران نمایش دهد.

3- ترتیب نزولی هدینگ ها را رعایت کنید

هنگامی که مطالب آموزش تولید محتوا را مطالعه می کنید، بارها با هدینگ ها مواجه خواهید شد؛ بنابراین کاملا درک می کنید که تگ هدینگ چیست. مسئله اساسی پس از آشنایی اولیه با این مفهوم، نکات به کارگیری آن در محتوا است. به یاد داشته باشید که هدف از تگ های هدینگ در محتوا حفظ سلسله مراتب متن در صفحه HTML بوده و نهایتا این روش تلاش می کند تا منجر به افزایش رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل شود. به همین خاطر نحوه نوشتن هدینگ ها و ترتیب آن ها بسیار حائز اهمیت است.

برای تعیین کردن تگ H در محتوا باید مطالب را اولویت بندی کنید. برای عنوان اصلی H1 و برای سرتیترهای مهم و فرعی H2 به کار می رود؛ همچنین موضوعات جزئی تر که زیرمجموعه یکی از عناوین فرعی قرار می گیرند، تحت عنوان H3 ذیل یکی از H2های مرتبط درج شوند. به این ترتیب عنوان های متن دسته بندی شده و به سادگی قابل مرور هستند.

به تصویر زیر دقت کنید:

به تناسب اندازه های متن توجه داشته باشید.

یکی از استراتژی های سئو برای جذب مخاطب و افزایش ترافیک این است که برای صفحه وب سایت خود جذابیت بصری ایجاد کنید و مطالب را به صورت مرتب و زیبا روی سایت قرار دهید. اهمیت چیدمان صفحه به قدری است که می تواند یک مطلب معمولی را جذاب تر جلوه دهد یا باعث شود یک متن مفید و عالی، خسته کننده به نظر برسد؛ در نتیجه نباید تنها روی استفاده از کلمات کلیدی و به کار بردن تگ های هدینگ متمرکز شوید بلکه پیشنهاد می کنیم زمانی را نیز برای انتخاب یک قالب مناسب برای وب سایت انتخاب کرده و متناسب با آن، نسبت به تغییر فونت و رنگ مطالب نیز اقدام کنید.

به طور کلی عنوان اصلی باید درشت تر از مطالب دیگر نوشته شود تا کاملا در دید مخاطب قرار بگیرد. پس از آن برای جدا کردن متن از سرتیترها، می توانید از تگ H با فونت های کمی بزرگ یا حالت بولد کردن استفاده کنید. عنوان های مهم تر باید کمی از توضیحات زیرمجموعه خود بزرگ تر باشند تا کاربر در یک نگاه سریع متوجه تفکیک عناوین از یکدیگر شود.

سوالات متداول تگ های هدینگ

آیا می توان از چند تگ H1 استفاده کرد؟

از لحاظ تئوری به کار بردن چند H1 در متن ایرادی ندارد، اما غالبا پیشنهاد می شود که فقط یک H1 را در متن خود بگنجانید. به این دلیل که H1 در محتوا از دیدگاه کاربران به منزله عنوان اصلی شناخته می شود؛ به همین خاطر داشتن چند H1 در متن ممکن است باعث شود کنترل صفحه را از دست بدهید. از طرف دیگر چنانچه تصمیم به ایجاد تغییراتی در صفحه خود گرفتید، با داشتن تنها یک H1 این کار راحت تر صورت می گیرد و صفحه وب ثبات خود را از دست نخواهد داد.

آیا تگ های H1 و Title باید متفاوت باشند؟

معمولا بیشتر وب سایت ها عنوان یکسانی را برای H1 و Title در نظر می گیرند اما امکان تفکیک این دو برچسب از همدیگر وجود دارد. ممکن است بخواهید عنوان خود را یک عبارت کوتاه و کلی قرار دهید و در تگ H1 از جمله طولانی تری استفاده کنید. به هرحال هر دو شیوه برای نتایج سئو سایت شما مفید خواهد بود.

چند سطح از تگ های هدینگ وجود دارند؟

HTML مجموعا از شش هدینگ H1 تا H6 پشتیبانی می کند به این معنا که نمی توانید H7، H8 و غیره داشته باشید. اگرچه در اغلب محتواها متن شما نهایتا به هدینگ های H4 و H5 ختم می شود و نیازی به تگ های دیگر نخواهید داشت.

درصورتی که متوجه شدید از هدینگ های بیشتری در محتوای خود استفاده کرده اید باید بررسی کنید که آیا اطلاعات زیادی را در یک صفحه قرار داده اید؟ در این صورت بهتر است صفحات جدیدی ایجاد کنید و از تراکم مطالب بکاهید تا خواندن آن برای مخاطب آسان تر شود.

مزایای استفاده از تگ های هدینگ چیست؟

زمانی که از تگ ها استفاده نمی کنیم جملات پشت سر هم و بدون فاصله قرار می گیرند. این مسئله سبب می شود خواندن متن برای کاربر بسیار دشوار باشد و او را از مطالعه ادامه متن منصرف کند. به همین خاطر باید با استفاده از هدینگ ها و انتخاب سرتیترهای جذاب او را به خواندن محتوا تشویق کنیم و خواندن را برای او لذت بخش سازیم.

علاوه بر این استفاده از هدینگ ها موجب نظم ظاهری و زیبایی صفحه سایت شما می شود. اولین چیزی که هنگام ورود به سایت شما توجه مخاطب را جلب می کند، چیدمان صفحه، آراستگی، رنگ بندی مناسب متن ها و به هم ریخته نبودن مطالب است. با رعایت اصول تگ های هدینگ می توانید زیبایی صفحه خود را حفظ کنید تا کاربران از مطالعه محتوای شما احساس خوبی داشته باشند.

تگ های هدینگ چه تاثیری در سئو سایت دارند؟

برای بهینه سازی محتوا از استراتژی های مختلفی می توان بهره مند شد تا رتبه سایت را ارتقا داد. یکی از این روش ها استفاده صحیح از تگ های هدینگ است که به موتور جستجو کمک می کند تا درک بهتری از محتوای سایت شما داشته باشد. به این ترتیب شانس بیشتری برای نمایش در نتایج جستجو خواهید داشت و توسط مشتریان دیده می شوید؛ همچنین می توانید برخی از کلمات کلیدی را در سربرگ های خود بگنجانید و از قدرت هدینگ ها برای افزایش سئو سایت خود کمک بگیرید. 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : fns4565
تاریخ : سه شنبه 28 شهريور 1402
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: